söndag 1 juni 2014

Nora ännu ett ställe som positivt överraskar

Cyklat 95,7 km och höll på med det i 6 timmar och 28 minuter, vilket ger 14,7 km/tim
Totalt 922,4 km

Vaknade tidigt av trafiken på R50. Mycket trafik tyckte jag för att vara en söndag och kl 4:30 på morgonen. Kom iväg 6:15 i en underbar morgon, inte ett moln på himmelen. Jag gillar Närke för det har varit lättcyklat hela vägen även så idag. Idag har färden gått i stort sett rakt norrut hela dagen. Passerade både E20 och E18 och hoppades på ett fik i Garphyttan men ej. De restauranger som fanns var inte öppna så det blev två lingongrova med lite räkost istället. När jag passerade gränsen in i Västmanland så blev det grusväg och mycket uppför. Uppför Kilsberget för att komma ner till Nora. Väl framme i Nora så kom jag först till Pershyttan ett välbevarat järnbruk. Efter backen ner därifrån så låg en liten restaurang som bestod av två tågvagnar och en uteservering på gräsplanen utanför. Trevligt och med god mat. Jag åt en tågtallrik som bestod av hemgjord potatissallad, torkad skinka, rökt lax och kyckling. Det var mumma det för mig.
Efter middagen så försökte jag stämpla cykelpasset på tågstation (turistinformationen) men den var stängd, öppnar i morgon kl 9. Jag tror jag skippar det då jag måste iväg tidigt då jag planerar att cykla ca 10 mil i rätt vad jag tror krävande terräng.
Nora är ännu ett ställe som positivt överraskar med sina fina gamla hus och trevliga miljö. Vilket fantastiskt land det är vi har fått förmånen att leva i.

Campingen ligger vackert belägen vid Norasjön i norra delen precis i anslutning till Sverigeleden.  
Nu har jag lagt två kartböcker från Sverigeleden bakom mig och fem lanskap. Går det som jag hoppas i morgon så kommer jag in i Dalarna då.

OBS! Jag har nu uppdaterat tidigare inlägg med lite mer bilder



1 kommentar:

  1. Härligt att du gillar Närke!
    Synd att du inte passade på att ta en glass, eftersom just Noraglassen är berömd i trakterna..

    SvaraRadera