måndag 9 juni 2014

Backar upp och ner samt regn men nu är jag i Timrå

Cyklat 128,4 km under 5,06 timmar. Snitthastigheten blev då idag 15,5 km/tim
Totalt 1442,5 km

Vaknade kl fem i morse genom att ett par norrmän dundrade in på campingen och tog ingen hänsyn till att folk kanske sover den tiden på dygnet. De gapade och skrek och när jag vaknat ordentligt så sa de att de skulle nog sova en stund och sedan blev det tyst. Men jag var klarvaken och gick upp gjorde mig i ordning och vid 6:20 bar det av mot Hassela. Vädret var strålande och cyklingen var till en början lätt. Från ett ställe som heter Fläsma och ca en 6 km var det ganska brant uppför hela tiden. Vid Hassela tog jag en smörgås med kaffe på macken mitt i byn. Det var första gången jag sett en bensin mack med fullständiga rättigheter. Jag tankade dock bara kaffe och vatten. Föreståndaren var mäkta imponerad av min cykling. Från Hassela började det med en brant stigning men sedan gick det helt ok. Problemet var bara att det kom en åskby och det såg inte ut att bli så mycket heller. Den gick ganska snabbt över. När jag sen närmade mig Sundsvallvid Allsta så kom det kraftigare regn och jag tog betäckning i en busskur. När jag satt där kom det en del skolbarn som skulle med skolbussen. Dom frågad glatt om vart jag kom ifrån vart jag skulle men de visste inte vart Trelleborg eller Treriksröset låg. Vart är skolan på väg de gick säkert i femman. När jag cyklade vidare skrek de efter mig ”Lycka till och hoppas att du överlever”.
Bara efter ytterligare några km kom en ännu kraftigare åskskur och nu ställde jag mig under ett tak tätt intillväggen på en kraftstation. Där blev jag stående ett bra tag medan regnet öste ner. När regnet äntligen började upphöra gav jag mig iväg mot Sundsvall. Hade väll sådär en mil kvar. Regnet återkom och ökade och nu var jag så blöt så det spelade ingen roll om jag stannade för att klä på mer regnkläder. Väl inne i Sundsvall på turistinformationen så hittade dom som vanligt inte cykelpass stämpeln.   Jag är nog rätt unik med mina krav på stämplar.

Det regnad fortfarande när jag kom ut från turistinformationen men jag beslöt mig för att avsluta dagens etapp i Timrå och nu kom det verkligen en skur som gjorde allt blött på mig. Kom dock fram till Vistavarvs camping efter lite letande och frågande. Hörde mig för vad ett vandrarhems rum kostade och 275 kr avgjorde saken.  Jag tog in där för att försöka torka upp. Duschade och cyklade iväg och åt en filé Oscar och en stöl. Vilken njutning. Köpte sedan en ask Toffifee. Härligt att kunna vräka i sig så här utan att tänka på vikten. Mums mums, nu mår jag bra och har glömt dagens vedermödor.







 

  

2 kommentarer:

  1. Mycket bra jobbat. Man kan ju inte bli mer än blöt.
    Håller cykelväskorna tätt mot regnet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väskorna håller godkänt tätt. Lite fukt kom in på ett par ställen

      Radera