onsdag 11 juni 2014

Två dagar i en rapport

Eftersom täckning är URUSEL med 3 här uppe så blir det nog lite glesare med rapporteringen. Här kommer dock två dagars rapport

2014-06-10
Cyklat 49,7 km under 3 timmar och 44 minuter. Snitthastighet 13,2 km/tim
Totalt 1492,2 km 

Vaknade vid halv sju när byggjobbarna i vandrarhemmet gjorde sig i ordning. Jag tog det däremot lugnt med att packa ihop. Startade 8:20 och cyklade först tillbaka ca 1,5 km för att hitta en bankomat. Sedan bar det iväg mot det riktiga norrland. Det var en ganska lång väg ut från Timrå, där jag passerade Indalsälven och när jag passerade även det vackra kapellet vid Lödgö bruk så var jag på ute. Fina vägar, lite upp och lite ner det men det var mindre backar än jag befarat. Man vet ju att efter en jobbig uppförsbacke kommer en härlig utförslöpa. Mjälåns vackra dalgång gav ett mäktigt intryck och det var trevligt att cykla här. Det rullade på och vid Västanå finns Sveriges högsta vattenfall och där finns ett fik också. Det vara bara det när jag kom fram så visade det sig för att komma dit så gick vägen en kilometer rakt ner vilket betydde att jag skulle ta mig tillbaka samma väg. Vilket jag inte gjorde. Framme vid Viksjö där det enligt min kartinformation skulle finnas en camping men den hade ingen hört talats om. Jag slog dock läger nere vid sjön Långsjön där campingen skulle finnas men inte fanns. En vacker plats nere vid en badplats. Viksjö var mitt mål för dagen då jag bestämt mig för att ta lite kortare etapper ett tag nu. Jag ligger ju bra till enligt färdplanen sex dagar före.  Jag var där redan kl 13 och jag vilade mest resten av dagen.
Nu är jag alltså inne i Ångermanland och i morgon räknar jag med att vara i jämnhöjd med Östersund. Alltså mitt i Sverige och enligt färdplanen så borde jag nu ha cyklat lite mer än hälften. Det känns skönt att vara inne på den sista halvan.
Här fungerade inte internetuppkopplingen.

OBS! efter bilderna kommer rapport från den 11/6!






2014-06-11

Cyklat 61,5 km och på cykeln satt jag då 3 tim 50 min, med medelhastigheten 16,0 km/tim. Nytt rekord. 
Totalt 1553,7

Lite moln på himlen var det när jag vaknade vid fem. Som det ofta är nere vi sjöar så var det rätt fuktigt här, men vackert. Vilken härlig vy jag fick när jag var uppe kl 3 för att kolla förtöjningarna som vi brukade säga när jag var seglare. Se soluppgångsbilden nedan.
Gjorde mig i ordning mot mitt mål Långseles och kom iväg 6:15. Första milen var lätt uppför men sedan rullade det på riktigt plant eller nedför, en fantastisk cykling. Lite hus och sjöar underhöll mig under vägen och vägbeläggningen var fin. Ganska mycket trafik som kom i stim. Emellanåt ingen trafik alls sedan ett koppel med tradare och andra bilar sedan lugnt igen. När jag kom fram till Långsele så tog jag en köttbullemacka på Konsums fik och cyklade därefter ned till campingen. En fin camping men obemannad. Det fanns tre nummer att ringa men problemet var att jag inte hade någon täckning. Så jag cyklade upp igen till Konsum och bad att få låna deras telefon. Fick tag i en  man som hette Göran och jag blev hänvisad vart jag kunde slå upp tältet. Han skulle komma ner så småningom. Precis när tältet var rest så började det regna som prognosen hade sagt.

Göran kom efter en stund och det var en mycket trevlig man som bjöd på kaffe och bullar. Han föreslog att jag när jag fortsätter skall jag inte cykla till Ramsele utan ta riksväg 90 istället och direkt till Junsele, en i hans tycke bättre väg. Så det får bli så och då tjänar jag en dag till. Efter Junsele så kommer jag att dyka på en del ren enligt honom, det skall bli intressant möte.
Göran berättade också att det skall bli någon sorts hundtävling i Sollefteå från torsdag och hela helgen. Flera hundra hundar skall delta. I morgon kommer campingen därför att bli full med hussar och mattar och hundar i stugor, husvagnar och husbilar. Ingen som tältar, konstigt det som är så mysigt ;-) 
Eftersom de har fullständiga rättigheter på campingen så blev det en öl till dagens skrivande. En lokal ”Höga Kusten” så klart.

 En typisk bild från denna dag.
 
Hästen blev jätte nyfiken när jag stannade och prasslade med påsar. Tyvärr åt jag upp hela bananen och äpplet själv, äppelskruttet ville den inte ha.

Långseles galleria. Verkade dock stängt på obestämd framtid. Kanske en bild för DNs familjesida :-)
På den lilla skylten vid dörren står "Öppet onsdagar 15.00-18.00" vilken typ av verksamhet vet endast de insatta
Långsele beach, där slog jag upp mitt tält. En mycket trevlig camping med internetuppkoppling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar