tisdag 17 juni 2014

Jag möter mer höst än följer sommar

Cyklat 52,0 km på sadel i 3 timmar och 26 minuter. Snitthastighet 15,1 km/tim
Totalt 2036,7 km
Kallaste natten hitintills, 4 grader kl 3:30 och 8 när jag kröp ur den varma sovsäcken kl 6:30. Det var dock en klarblå himmel och vinden hade mojnat något. Lämnade Fällfors kl 7:15 och som jag väntat mig rullade det på mycket bra. Det var endast när jag svängt av vid Ålund som det tog emot en stund, sedan vart det fart igen. När jag kom fram till Piteå så cyklade jag sakta genom villabebyggelsen och kom efter en stund rakt på den camping jag hade tänkt, Storstrands Kursgård, ett fint ställe nere vid Piteälven i norra ändan av byn. I den stora byggnaden pågick konfirmationsundervisning så det krällde av ungdomar i hela huset. Jag checkade in reste tältet och cyklade sedan ner till centrum för att ta en fika gå runt och titta lite. Kul att se lite folk. Det är ganska tomt ute i skogen och genom byarna ser jag sällan några människor. En och annan åldring som klipper gräs är vad man ser och några hundgårdshundar som skäller på en när man drar förbi.
Piteå är en fin liten stad med Sveriges första gå gata som invigdes 1961. Jag köpte två påsar frystorkad mat för att ha tillhands när jag skall angripa Tornedalen. Jag misstänker att det blir ett par vildmarkscampingar där och förmodligen är det glest med pizzerior och korvkiosker.
I kväll blir det mamma scans köttbullar en tomat och en paprika.
Vädret verkar bli skapligt i morgon efter ett regn som skall passera i natt. Perfekt att det regnar på nätterna. Natten skall bli lite mildare runt 8 grader och i morgon kan det bli ända upp till 16 grader. Annars tycker jag att i stället för att följa sommaren norröver så tycker jag att de sista dagarna har varit mer som att möta hösten.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar