måndag 16 juni 2014

Fällfors bjöd på överaskande gott öl

Cyklat 108,2 km och var på sadeln i 6 timmar och 59 minuter. Snittade 15,4 km/tim
Totlt 1984,7 km

Åter en kall natt ca 9 grader då jag vaknade vi 6:30 och blåsigt. Inte en natt till på detta kalla ställe. Det var kallt och lortigt i serviceutrymmena och ingen ordning liksom. Det här var den sämsta campingen jag besökt hitintills. Den enda skillnaden mot att campa ute i det fria var att det fanns en riktig (men kall) toa här, aldrig mer Ränuddens camping.

Gav mig iväg tjugo i sju och mitt mål var att ta mig till Boliden för att där fatta ett nytt beslut. Cyklingen var helt underbar här det gick undan via Norsjö där jag tog kaffe och en nybakad kanelbulle på ok/q8 macken och vidare lite på sidan av Sverigeleden. Via Bjurträsk vilket förkortade sträckan till Boliden med ca 8 km. På vägen till Boliden kom det ett par hagelskurar som inte fanns med i yr:s prognos. 0 mm nederbörd hel dagen hade de lovat. Nåväl framme i Boliden träffade jag ett par män som jag frågade om vart jag kunde handla och kanske få lite mat. ICA ligger där och Pizzerian ligger där sa de och det är Boliden at all. Okey, jag handlade och åt en dagens på pizzerian, ringde Birgitta för att meddela vart jag var på väg och cyklade vidare (3 funkade här). Målet nu var Fällfors som enligt kartan hade en camping vackert belägen nere vid älven. Vägen dit var inte lika rolig som den första etappen till Boliden. Efter ca 1,5 mil blev det uppför och senare stark motvind. Heljobbigt över en ”flygplansraka” uppe i skogen en mil från Fällfors. Det stod still fast det var plan mark. Väl framme genom motvinden som ibland tog i så att hjälmen åkte på sniskan konstaterade jag att campingen var stängd och till salu. Jag tänkte först slå läger ändå inne på området men cyklade upp på byn igen för att fröhöra mig om de trodde de var okey. Såg då en skylt där det stod öppet och en korv ovanför. Jag gick in i det som såg ut som en skolbyggnad och där nere i källaren höll Pipens bodega hus. En liten lokal restaurang med fullständiga rättigheter. Jag frågade om de trodde det var ok om jag slog upp mitt tält på den stängda campingen. Ta en plats här utanför istället tyckte Pipen och så fick det bli. Jag fick tillgång till toalett och dusch plus internet för 150 kr. Smakade på ett öl som hade världspremiär och tillverkades av en återinflyttad till Skellefteå amerikan. Kanongott. Tyvärr har jag glömt namnet men det tillverkas på ett mikrobryggeri i Skellefteå. Jag åt där och klämde ett par malt hos den trevlige Pipen. Att sedan återvända till sitt kalla tält 10 grader där regn och hagel hängande i luften kändes så där. Efter en lång varm dusch blev det dock bättre.

 Kyrkan och byn Norsjö var fin men campingen blä

 Fällfors kyrka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar