onsdag 4 juni 2014

Jag nådde Bollnäs

Cyklat 126,4 km och satt på sadeln i 9 timmar och en minut. Snitthastigheten blev då idag 14,0 km/tim vilket jag tycker var bra efter omständigheterna. En lång nedförbacke när det var fyra mil kvar justerade medelhastigheten uppåt en del.
Totalt 1234,0 km

Under natten regnade det en hel del men det slutade fram mot sextiden. Jag kom iväg kvart över sju och mitt mål var först att jag skulle ta mig till Åmot i Gästrikland ca 7 mil. Nu blev det inte så av fler orsaker. Ett jag måste få till ett nytt backdäck då det börjar bli helt blankslitet. Två vägunderlaget  var inte det jag hoppades på.
Det var väldigt disigt, det liksom regnade men ändå inte. Mina glasögon immade igen hela tiden så det vart en hel del stopp för att torka av dem. Fram till Svärdsjö gick det trots duggregnet ganska bra. Där stannade jag och tog en räksmörgås och kaffe. I Svärdsjö ringde jag till Cykelverkstan i Bollnäs för att förhöra mig om han hade min dimension på däck och det fanns. Eftersom det är helg på fredag så har han stängt och han har även stängt på lördag och måndag. Så om jag inte kom med cykeln under torsdagen så skulle det inte bli nått nytt däck förrän på tisdag nästa vecka. Jag beslutade mig då för att försöka komma så nära Bollnäs som möjligt under dagen. Hela tiden hoppades jag  naturligtvis på att däcket skulle hålla hela vägen, vilket det också gjorde.      

Efter Svärdsjö så började vädret bli lite bättre, inga regndroppar i luften. Vid ett ställe som heter Böle norr om Svärdsjö svängde jag av och strax efter det kom första chocken, vägen bestod av vassa större stenar. En lastbil stannade och föraren hoppade ur och frågade om jag tänkte cykla den här vägen så ville han göra mig medveten om att det var stora partier av en sträcka på över två mil som vägen skulle se ut som den gjorde där. Han föreslog en annan väg men den var tre mil längre så jag beslutade att ta tjuren vid hornen och cykla vidare. Det var inte så illa som jag först trott men långa bitar gick jag med cykeln över sten brötet. När jag kom till Svartnäs frågade jag en ortsbo om en genväg som skulle bespara mig ca 2,5 mil och han sa att det var en grus väg men väldigt fin. Jag tog den och kom fram vid Gruvberget. Därifrån gick det väldigt bra en bit till också den vägen blev en grusväg men rätt ok. Här kom sedan en lång nedförsbacke som kändes ljuvlig. Sista biten fram till Annefors hade dom slängt på en hel del grovgrus som var besvärlig att tas sig fram igenom. Efter Annefors gick det sedan bra på en fin väg. Phu nu kom jag till Bollnäs till slut och satt upp tältet på Bollnäs camping där en mycket trevlig värd visade mig till rätta och ordnade en liten vrå där jag kunde sitta och notera ned detta samt ladda telefonen.

Långa sträckor gick jag med cykeln
Rakstäckornas rike har börjat

Bollnäs kommungräns då var det nästan sex mil kvar till centrum. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar