tisdag 24 juni 2014

Fina finska vägar men motvind

Cyklat 107,6 km och då satt jag på sadeln i 7 timmar och 57 minuter. Snitthastigheten var 13,5 km/tim.
Totalt 2505,3 km

Efter en dags vila och en hälig egenlagad köttgryta igår med färskpotatis där till och en liten flaska rött var det skönt att komma iväg på cykeln igen. Startade tidigt, 6:00 då jag anade att dagen skulle bli tufft. Det var förvånansvärt plant fram till finska gränsen vid Kolari. Dit var det tre mil. Noterade göken som har följt mig varje dag sedan jag startade. Idag gol den strax innan jag passerade bron över Muonioälven som också är gräns mellan Sverige och Finland. Tog en fika och en macka i Kolari på ett ställe som var öppet trots att klockan bara var kvart över åtta och cyklade sedan vidare mot Muonio. Vägen var bra, vädret var bra men vinden var ett helsike. Trampade ibland på lägsta växeln och tyckte att det inte hände någon ting. Jag har nu haft nordlig mot vind sedan Linköping. Är så trött på den. Jag som hade för mig att sydliga vindar är rådande under den svenska sommaren. Men inte denna sommar. Till slut kom jag dock till stället som rekommenderats av damen i Pajala turistbyrå, Harriniva. Ett hotell och camping komplex med forsränning m.m. och här fanns också en restaurang. Jag åt renskav där duschade och skrev detta. Tittade sedan på Italien mot Uruguay inne på hotellets storbildsprojektion.
Nu har jag 8-10 mil kvar till slutdestinationen Karesuando och jag får se hur jag gör i morgon om jag tar det i ett svep eller delar upp det i två. Allt beror på hur mycket backar det är, motvind, väder och mitt humör. Hur som helst är det nära nu. Hur jag gör med att trampa upp till treriksröset avgör jag när jag kommer till Karesuando. Jag vill vara säker på att komma dit. Det går inte att cykla endan fram utan man måste vandra några mil eller ta en båt som nästa når ändan fram. Två km kvar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar