torsdag 19 juni 2014

En stilla dag i Boden

Cyklade runt lite i Boden med cykel utan last, vilken skillnad.

Nordan ligger på och det är inget trevligt väder trotts uppehåll och med solglimtar. Det var härligt att få dra sig en morgon utan press att dra iväg för att komma vidare. Åt frukost, tvättade och cyklade sedan ner till centrum för en fika och köpte ny bok då den jag läste tog slut. Sände hem lite kartor och den utlästa boken. Drog en repa förbi kyrkan och de fina husen som ligger där. Man kan hyra en sådan fin stuga för en natt eller fler, låter trevligt. En mängd fina gamla hus. Vidare tog jag en sväng ner till station och bort efter vattnet Bodträsket. På hemvägen tittade jag in vid hembyggsgården och åt en jätte god lunch, pasta carbonara. Perfekt för mig och med massor av sallad till. Jag tror jag åt fyra hårt bröda brödskivor till. När jag var klar sa föreståndaren att det går bra ta kaffe med tårta efter på. Tror jag! Sedan var jag mätt.
Jag har märkt att kroppen måste ha förändrat, för nu när jag satt på mig jeansen så spänner det över låren och glappar vid midjan. Positivt tror jag.

Det skall regna under natten och en bit in på morgonen så i morgon blir det nog att starta i lite regn som skall upphöra frampå dagen. Mitt mål är att ta mig till Morjärv och hur jag sedan fortsätter har jag inte riktigt bestämt. Att följa Sverigeleden ner mot Kalix verkar som en omväg så jag funderar på att ta E10 en bit upp till Överkalix och sedan över till Övertorneå via R98 istället.
Jag är nu inne på sista kartboken av sex. Det närmar sig :-)

 Kyrkbyn i Boden missade jag när jag gjorde lumpen här
 Vid den stationen klev jag av den första juni 1969 för att göra min värnplikt i 11 månadre
 Hembyggdsgården hade fina lokaler och god mat.
Syrener och göken har jag sett och hört varje dag hela vägen från Skåne hit till Norrbotten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar