torsdag 26 juni 2014

25 juni Muonio - Karesuando

Cyklade 95,2 km. Aktiv tid var 6 timmar och 33 minuter. Snitthastigheten 14,5 km/tim
Totalt 2600,5 km

Vaknade vid fem som vanligt men tog det lugnt idag då jag inte planerade att cykla så långt. Gjorde mig i ordning och varvade upp pedalerna vid halv sju tiden. Det kändes tungt, kallt (bara fem grader) och motvinden gjorde det inte bättre. Vägen var fortfarande fin och inte alls backig. Det gick lättare efter någon timme och nu började jag fundera på om jag inte skulle ta mig till Karesuando på en gång. Enligt vägskylten efter någon halvmil sa 81 km. Jag ställde in mig på det. Väderprognosen hade dessutom lovat uppehåll hela dagen. Det rullade på och vid Sonkamuotka dök det upp et fik- och suvenirbutik. Jag tog kopp kaffe och ett wienerbröd. Nu stärkt med kaffe och när jag tänkte att jag kommer att nå Karesuando redan idag gick det som en dans ett par kilometer. Vinden var betydligt mer human idag även om den kom emot. De 9,5 milen var avklarade vid halvtvåtiden och det var verkligen en härlig känsla att svänga in över bron och se skylten Karesuando/Sverige. Målet var nått eller nästan, nu gäller det att ta sig till Treriksröset om det nu går att komma dit.
Direkt i anslutning till brofästet på svenska sidan ligger en turistinformation och där blev jag informerad att båtturerna började gå nu i veckan så det skall funka att ta sig till röset. Jag bokade vandrarhem i Kilpisjärvi för att slippa släpa med mig hela packningen dit upp. Det är trots allt 11 mil dit och sedan skall jag tillbaka igen för att packetera cykel och grejor samt ta mig själv härifrån på något sätt utan cykel. Jag lyxade också till det med att hyra en stuga för två nätter på campingen mitt emot den säregna vackra kyrkan i byn. Värden där lovade att ta hand om mina väskor medans jag drar iväg till Treriksröset.

Turistinformationen här i Karesuando är mycket tillmötesgående. Den består av tre skolflickor som kan det mesta jag har frågar kring. Knuten till den finns också ett mysigt litet kafé med utsikt över älven där jag kan sitta med min dator och surfa J.
Cyklade sedan runt lite i byn och kontrollerade vart Bussgodsombudet fanns och där stod också lådan som Stefan Sand lämnat efter sig. Ett jätte tack till dig Stefan för det. Den kommer att vara till stor nytta. Stefan, tyvärr var mitt hop plock av flyttkartonger som jag paketerade min cykel i inte mycket att erbjuda nere i Trelleborg. Hoppas det gick bra och enkelt för dig att få hem cykeln.
På turistinformationen sa de att det skulle finnas en grillkiosk i byn men den hittade inte jag. Det fick bli gulaschsopp och mackor till middag. Solen sken praktiskt taget hela dagen och vinden var svagt nordlig.
 Muonio var kanske sista natten i tält

 En fika ger styrka att fortsätta med gott mod







3 kommentarer:

  1. Ingen fara! Jag behövde ingen kartong, då min fru hämtade mig med bilen.
    Härligt att du snart är framme. Gubben på campingen i Karesuando är så skön, sparkar runt och muttrar lite, men väldigt pratglad när han har lust.
    Kämpa på sista biten nu, biten mellan Karesuando och Kilpisjärvi är vacker som fasen, men urtråkig med alla oändliga rakor.
    Jag heter Sand och inte Strand... Hehehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag justerat så ditt namn är rätt :-)

      Radera
  2. Sorry Stefan för namnförsäkringen.

    SvaraRadera