söndag 22 juni 2014

11 mil till Pajala idag

Cyklat 112,3 km och satt då på sadeln i 7 timmar och 51 minuter. Snitthastigheten blev 14,2 km/tim
Totalt har jag nu cyklat 2397,7 km

Vaknade till att solen låg på mot tältet och det var 20 grader inne i tältet. Utanför var det också hyfsat, 11 garder. Myggen har börjat komma märker jag, så fort jag öppnar tältet väller de in nyfikna små surrande krabater.  Planen i gå var ju att ta sig till Pello ca 6 mil bort men jag kände att jag gör ett försök och tar mig direkt till Pajala. Alla här säger att det inte är några backar att tala om hela vägen och 11 mil har jag ju klarat tidigare. Så jag trampade på och mötte till en början ett härligt landskap. Mycket vackert med älven till vänster och en hel del hus och gårdar på både svenska och finska sidan. Det avtog dock efter Pello och det blev mer bara skog och en del sega backar började dyka upp. Jag lyckades tima mig nästan helt fri från regnskurarna som kom och gick på eftermiddagen. Även idag dök det upp några strörenar som dom kallar renarna som blivit kvar här när resten dragit till fjäls. Vid tre var jag framme i Pajala och bokade ett vandrarhemsrum istället för tält plats. Jag tänkte att jag ligger 18 dagar före min färdplan så jag har råd med detta. Det var dessutom inte speciellt dyrt om man jämför med Övertorneås tält pris på 210 och här ett litet rum med pentry, rinnande vatten och kylskåp för 250/natt. Tyvärr fungerade inte internet hela vägen ner till den stugan jag hade mitt rum men det gick bra att gå upp till receptionen för att göra de överföringar som behövdes. Jag tänker stanna här två nätter för att ladda inför de sista dagarna fram till Karesuando.
Jag passerade polcirkeln idag och Pajala ligger fem mil norr om Korpilombolo så nog är jag i norrland alltid.
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Kul för dig! Nu är det inte långt kvar..
    Hälsa herrn på campingen i Karesuando, den ligger på precis mitt emot kyrkan och bron.
    Kämpa på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan. nu är det bara att bita ihop den sista biten.

      Radera