lördag 21 juni 2014

Regn och motlut till Övertorneå

Cyklat 84,9 km idag med rumpan på sadeln under 5 timmar och 48 minuter. Snittade 14,6 km/tim
Totalt 2285,4 km
 
Vaknade vi 5:30 och det verkade som det slutat regna. Det regnade ganska friskt runt midnatt. Mitt mål idag var att ta mig till Överkalix mellan regnskurarna, dit var det 3,5 mil. Det är alltså en helt annan väg än den Sverigeleden föreslår via Kalix och Karungi. Jag bedömde att jag tjänar ca 2-3 mil på att ta ”min” väg. Campingvärden sa visserligen i går att Sverigeledens väg är vackrare men nu ärsiktet inställt på att komma i mål så snart som möjligt. I vart fall snarast.
Efter som vädret såg riktigt bra ut när jag tittade ut så åt jag frukost och plockade iordning, packade och gav mig av. Vägen fram till Överkalix var lättcyklad och det flöt på väldigt bra. Tyvärr började det regna någon mil innan så det blev på med hela stället. Regnbyxor, väskskydd och poncho. När jag passerade första bron vi Överkalix så minskade regnet och strax efter så kunde jag plocka av mig ponchon.  Klockan var då 9:30 och jag tyckte det var för tidigt att söka nattplats redan nu. Jag hade fått uppgift om att vägen mellan Överkalix och Övertorneå hade en del sega motlut men vädret såg ut att bättre sig och ingen vind. Jag beslöt därför att sätta kurs på Övertorneå direkt. Det återstod 4,9 mil dit. Visst var det sega motlut, men jag var vid gott mod och vid två var jag framme. Hittade ganska omgående campingen och det verkade trevligt nere vid vattnet. Det var tyvärr ganska dyrt 210 för en natt, den dyraste campingen hitintills. Dessutom fick jag betala extra för internet (39 kr), det har jag inte gjort på något annat ställe. Campingen var inte av någon högre kvalité men de hade en rätt mysig restaurang där och jag åt Tornepanna som var renskav blandad med stekt små potatisar. Det satt gott i min mage det som bara fick smörgåsmiddag igår. På efter middagen klarnade det upp och solen tittade stundtals fram. Ingen vind.
I morgon lovas ganska soligt men lite nordvind. Det sägs vara plant och fint uppöver och jag tänkte ta mig till Pello och hoppas hitta något bra ställe där att övernatta på.




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar