måndag 30 juni 2014

Cykel och packning i lådor på väg hem

Då har dagen kommit då det är dags att packa för hemfärd. Efter frukost gick jag över till turistbyrån för att lägga in mina texter och bilder från dagarna jag trampade till och från Kilpisjärvi samt besöket vid slutdestinationen Treriksröset. Efter det packade jag väskorna som skall sändas med Bussgods till Stockholm/Västberga. Gav mig av till Bymacken och skruvade ned cykeln så den fick plats i lådan som Stefan Sand lämnat till mitt förfogande. Här märkte jag att myggen hade börjat komma på alvar. Rätt tid att få fara härifrån tänkte jag. Det tog någon timme att få till allt där och efter tejpande och skrivande av fraktsedlar m.m. så passerade jag Handlarn och köpte norrlandspölsa och potatis som jag tyckte skulle passa bra som avslutningsmiddag. När jag kom ut från Handlarn så tonade det upp sig mörka moln i syd och jag återvände till Bymacken för att se till att mina lådor kom in under tak då regnet närmade sig. Mycket riktigt när jag gick hem kom det tunga stora droppar och frekvensen ökade och precis när jag klev in i stugan på campingen vräkte det ner i några minuter.

Lyssnade på P1 och sommar någon timme sedan gick jag till turistbyrån för att skriva detta.
Nu återstår alltså bara att frakta hem mig själv som börjar med bussen som avgår i morgon 6:40 till Kiruna 17 mil ner mot sydväst. Därifrån får jag se vad som för mig vidare hemåt










Nu blir det skönt för ben och knän att få vila sig några dagar innan det är dags att trava runt på golfbanan igen.

6 kommentarer:

  1. Hallo! Bra jobbat.
    Vi är två kompisar (nyblivna pensionärer) som tänker göra en liknande resa som dig kommande sommar, Smygehuk-Treriksröset.
    Vi åkte lite i Finland som "genrep" i somras.Vi bodde då i tält.
    Packningen blir väldigt tung, vi är inne på att skippa tält m.m och fixa boende efter vägen. Har du några åsikter om detta? Funkar det?
    Du skrev att myggen började komma när du närmade dig slutmålet.
    Vi har tänkt att starta i slutet på maj ( i söder) förhoppningsvis lite varmare. Blir det tufft med myggen när vi närmar oss norr tro?
    Om vi inte kan få överta som du fick packmaterial för våra cyklar inför hemtrsp. hur löser vi det. finns det nån cykelaffär där som kanske har öveblivna papplådor för cyklar, eller kanske vi får göra som dig wellpapp från någon affär o en massa silvertejp?
    Den färdväg du valde Sverigeleden är dessa kartor från cykelfrämjandet bra?
    Om vi inte väljer denna led, utan försöker ta den kortaste "tjänar" vi ett antal mil då?
    Försöker förstås undvika stora/trafikerade vägar.
    Jag har sett att många kör RV 45, men du tog inte den. Fanns det nån speciell anledning till detta.
    Många frågor blev det. Hoppas att du tar dig tid att svara.
    Många hälsningar
    Fredrik Berggren Östhammmar
    frille@netcode.se

    SvaraRadera
  2. Jag skrev vår start slutet på maj.
    Blev lite fort å fel där. Start mitten på juni :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Fredrik!
    Tack!
    Att skippa tältet begränsar ju valmöjligheten att stanna där man vill men som du skriver cyklingen blir så mycket lättare. Jag släpade på dryga 30 kg och det kändes tungt i uppförsbackarna. Det går säkert att hitta boende hela vägen speciellt om ni startar i slutet av juni. Jag startade 20 maj och allt var inte öppet till en början då var det bra med tältet.
    Myggen kom precis när jag vände hemåt från Karesuando den 1 juli och jag föreställer mig att de kan bli bra så jobbigt när de blommar ut i full styrka. Kanske inte så jobbigt så länge cykeln rullar men så fort ni stannar. De har en fantastisk förmåga att krypa in över allt.
    Jag hade en stor hjälp av att få överta Stefan Sands "cykellåda". I Karesuando ligger en bensinmack (ortens centrum) som också är en handelsbod med div prylar. Det finns ingen cykelaffär där. Endast bensinmacken och en handelsbod plus en turistinformation. Om ni talar med dem på bensinmacken när ni passerar första gången på väg upp mor Kilpisjärvi att de lägger undan någon låda så kan ni säkert snickra ihop någon sort av emballaget med hjälp av tape när ni kommer tillbaks och det är dags för hemfärd. Att få stoppa ner cykeln i en kraftig låda som var ämnad för cykel var jag mycket glad över. På finska sidan fanns det lite mer affärer så där kanske ni kan få hjälp. Jag föreslår att ni kontaktar turistförmedlingen i Karesuando och ber dem om råd.
    Sverigeledens kartor kan ni köpa från Svenska Cykelsällskapet se länken från min bloggsida. Jag tyckte att kartorna och markeringarna var helt okey. Det som är fint med dem är de små notiserna om sevärdheter på vägen. Kartorna genom tätorterna tyckte jag dock var rätt svårlästa.
    Stefan Sand som jag följde (hans blogg finns länkad från min sida) cyklade en mer rak väg (omvänt norr till söder) och för honom blev det 224 mil mot mina 283 mil. Jag valde Sverigeleden pga att den är dragen i huvudsak på små vägar och så slapp jag planera leden själv. Vid Pajala valde jag dock att cykla över på Finska sidan då jag genom rekommendationer från folk i Pajala inte skulle ta väg 99 då den vägen är fylld av vägbyggen och mycket tung trafik. E8 på Finska sidan var mycket fin och då i slutet av juni inte särdeles mycket trafik. Det blir kanske mer trafik när turistsäsongen börjat Juli/Augusti.
    Det var långt, stretigt och jobbigt men absolut värt besväret. Ett minne som jag bär med mig livet ut.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för det snabba och utförliga svaret.
    Vår planering och fysträning har startat.
    Hälsningar
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till!
      Kommer ni att föra någon blogg eller resedagbok där man kan följa er färd?

      Radera