måndag 23 juni 2014

I morgon Finland

Cyklade ner på byn och uträttade lite ärenden. Ingen last alltså ingen registrering av avstånd fart m.m. Totalt som igår 2397,7 km

Vilken lyx att få dra sig och morna sig efter man vaknat. Det kändes ändå lite ruggigt tyckte jag och upptäckte då att elementet var avslaget. När jag satte på det blev det riktigt, riktigt mysigt här i den lilla stugan. Jag gilla Pajala camping med sina fina små hus som fungerar som vandrarhem och med ett helt ok servicehus. Bastu verkar vara lika naturligt som att det finns dusch här uppe. Idag blev det en rejäl frukost med jordgubbsyoghurt, två rejäla mackor korv och tomat. C-vitamin som alltid och mängder av kaffe. Satt länge vid frukostbordet och bara myste av att vara inne.
Konstaterade idag att jag har cyklat ikapp sommaren. Sommaren kommer statistiskt sett till Åsele den 5/6, jag var där den 13/6. Till Treriksröset skall sommaren statistiskt sett anlänt den 1/7 och jag bör vara där innan dess om inget oförutsett händer.

När man kommer in så här och inte behöver tänka på ”överlevnad” hela tiden och slipper att ständigt huttra böjar man känna efter, vilket kan vara lite farligt. Mina domnade fingrar på högerhanden har jag kvar (fick det redan i Mörrum) och låren skriker ”Stopp sättig ner igen” så fort jag reser mig upp. Så det får nog bli att bita ihop ordentligt i morgon bitti när det är dags för att ta sig ut i kylan igen..  
Cyklade ner på byn under förmiddagen för att få pajalastämpeln i cykelpasset och höra mig för om bästa (och närmaste vägen) till Karesuando. En mycket trevlig dam där beskrev de två alternativen, Rv99 på den svenska sidan eller E8 på den finska. Tyvärr pågår det ett större vägbygge de första tre milen på RV99 på grund av att det etableras en gruva den lilla byn Kaunivaara, samt att det inte finns några campingar efter den vägen upp till Karesuando. På finska sidan däremot är vägen mycket bra och det finns två campingar innan Karesuando. Det avgjorde beslutet för mig även om första etappen i morgon åter blir en dryg 10 mila etapp. Det blir att ta den finska sidan. Inhandlade sedan lite grytbitar, bacon, lök, grädde och potatis för att göra en gryta till middag idag.

Grannarna till mig i det lilla huset är två danskar som är här för att fiska. Den ena har bosatt sig någon mil här upp utanför Pajala vid en plats som heter Palokorva. Han har köpt och byggt ut en bastu vid Lainioälven. Där han lever helt ensam i skogen. En och en halv mil till närmaste granne.  När jag frågade honom hur han stod ut med vintern så visade det sig att då bor i Thailand. Nio månader i Thailand och tre i Sverige. Den här gången hade han även med sig sin thailändska dam för att visa henne vad han gör under den svenska sommaren.    
Vädret idag var mulet till en början med några få regndroppar hängande i luften. Det klarna dock upp under eftermiddagen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar