lördag 14 juni 2014

Solen skiner

Cyklat 94,6 km och satt då på sadeln i 6 timmar och 51 minuter. Snitthastigheten blev 13,8 km/tim
Totalt 1805,7 km

Natten var kall, jag hade 5 grader i tältet kl 3. Morgonen var klar torr men kall. Enligt information jag fått från damen på caféet i Hälla igår så kommer den här dagen att bli en trågig väg med inget att se och mycket backar upp och ner. Jag startade 6:30 och kände redan då att det här kommer att bli en jobbig dag. Solen sken dock men det var fortfarande kallt när klockan var 7:30 så jag plockade fram vantarna då fingrarna var blåfrusna. Det blev bättre. Visst var det upp och ner. Mest upp tyckte jag och jag slet en del med att hitta motivation att gå på. Naturen runt om var ändå fin och jag kom upp på höjder med härliga vyer och jag såg oändliga myrar och massor av vattendrag. Det var i stort sett en rätt fin väg. Tristare var det i Hälsingeskogarna. Ett sångsvanpar gled omkring i en älv och skrek ut sitt gälla läte i den i övrigt tysta skogen då kändes det att jag var i Lappland. Sista milen gick lite lättare på den alltigenom mycket fina vägen. Vägarna dom sista dagarna har varit helt förträfflig.
Jag noterade att det är förvånansvärt många bilar som kör med släp här uppe och de flesta verkar inte ha något på dem. Kan någon förklara varför det är så?
Framme vid Lycksele stannade jag hos Frasses grill och åt en Megaburgare innan jag cyklade över Umeälven. Ansia camping visade sig vara en mycket fin anläggning. Massor av stugor, stora som små, plats för husvagnar och –bilar och tält förståss. Restaurang, minigolf m.m. Service huset hade bastu och allt var toppmordernt. Det är beläget på östra älvstranden lite norr om byn.

Vädret verkar bli fint i morgon också så jag fortsätter väll då. Känner annars att det börjar bli dags för en vilodag. Grundplanen var att jag skulle fira midsommar i Åsele inkluderat tre dagars vila men det är ju inte midsommar än. Den kanske blir i Boden i stället, min gamla lumparstad.      
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Tjena!
    Nu har jag landat i hemmet efter min resa.. Kommer att fortsätta följa dig på ditt fortsatta äventyr.
    Förklaringen till alla släp, är att många byter årstid, fram med båtar och saker till sommaren, och undan med skotrar och annat. Dessutom kör många igång med att lagra ved inför kommande vinter.
    Kämpa på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis Stefan bra jobbat. Jag tror jag har den jobbigasten biten kvar.
      Tack för svaret om släpen

      Radera