onsdag 18 juni 2014

Boden staden där jag gjorde lumpen skapade minnen

Cyklat 84,2 km och satt på sadeln i 6 timmar och 7 minuter. Snitthastigheten blev 13,7 km/tim
Totalt 2120,9 km

Vaknade tidigt efter att sussat in tidigt, så jag kom iväg redan klockan sex. Bebyggelsen runt Öjebyns kyrka var vacker. Sedan tog en grusväg vid genom en tät skog. Vägen var sedan som jag mins den rätt flack och det hade gått undan om jag inte hela tiden haft motvind och ett vägbygge dykt upp på sju kilometer. Jag är livrädd när jag åker över de sylvassa stenarna. Jag har räknat med att på sommaren skall vindarna huvudsakligen komma från syd men jag har haft nordan på mig sedan Linköping. Det var hursomhels en rätt trevlig etapp som slutade med att jag kom rakt på den badplats där vi badade på helgerna med mina lumparkompisar från Stockholm eller längre bort när jag gjorde lumpen här för 45 år sedan. Sedan kom jag rakt på Hedenbron den som vi alltid blev kommenderade att gå över i otakt. Över bron var vägen från P5 kasern till garagen där vi hade våra fordon och stridsvagnarna placerade. Jag cyklade nyfiket fram till den gamla grinden och hoppades på att korvkiosken skulle vara kvar och att de hade Parisare på menyn. Icke då, grinden var borta och likaså kiosken. Utanför stod en Stridsvagn S som museiföremål. Den var hypermodern då när det begav sig för mig. Nu platsar man alltså på ett museum.
Boden camping var toppen, allt ingår. Tillochmed bastu som jag fick nyckel till och kunde boka av bara för mig och det är där jag sitter och skriver detta nu.

Innan det cyklade jag en sväng på stan för att konstatera att mycket har förändrats på 45 år. I morgon blir det att utforska lite mer.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar