fredag 13 juni 2014

Började i Skåne och nu i Lappland

Cyklat 73,6 km och på sadeln satt jag 5 timmar och 34 minuter. Snitthastigheten blev 13,2 km/tim
Totalt 1711,1 km

Natten stördes av en mängd hundar och kanske främst hundägare som festade om. Enligt campingföreståndaren i Långsele (föregående natt) så skulle det bli en stor tävling för hundar i Sollefteå nu till helgen och allt var överbokat däromkring. Det var väll därför de var här i Junsele. De höll låda fram till klockan tre och sedan vaknade jag 5:30. Det regnade, vilket var enligt prognosen. Det skulle regna fram till nio. Jag gjorde allt i ordning inne i tältet och var klar att ge mig iväg 7:20. Jag klädde mig väl, utom ponchon. Allt gick jätte fin i det lätta regnet. Vid nio, som enligt prognosen så upphörde regnet och allt verkade gå enligt min plan. Men efter en kort stund ökade regnet igen. Det bara ökade och ökade så jag beslöt att även dra över mig ponchon. När jag fått till det och stack ut huvudet ur den stod en ren och glodde på mig bara ett par meter från mig. Han var lika förvånad som jag och snodde om och lunkade in i skogen. Det var den enda renen jag såg idag. Regnet fortsatte i en och en halv timme innan det upphörde. Jag passerade gränsen in till Lappland så nu har jag cyklat från Skåne till Lappland J
Vid Hälla fans ett café med originalinredning från 1953 inklusive jukebox, jätte fint. Jag pratade en stund med innehaverskan som var med all rätt väldigt stolt över sitt café. Ägarinnan till caféet berättade att avsnittet mellan Åsele och Lycksele är rätt tråkig och backig. Bra mental information att få.

Vägarna var fina men efter regnet kom blåsten och den rakt emot. Så på det hela taget blev det en rätt jobbig bit att cykla.
Framme vid Åsele så sökte jag upp turistinformationen och här var de helt med på noterna när det gällde att stämpla cykelpasset. Strax före Åsele började det också bli liv i telefonen. Det pipte, plingade och en mängd meddelande, sms osv kom in.

Efter incheckning på Åseles camping så cyklade jag ner på byn, handlade lite och åt kvälsmat.
Vädret i morgon lovar fin så då sattsar jag på Lycksele







2 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen i efterskott,
    Du verkar trivas på din tur.. Det är vackert i norr.
    Själv gör jag min sista etapp till Smygehuk imorgon. Är nu i Åhus.
    Jag kommer att uppdatera min sida imorgon..
    Kämpa på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kämpat. Stort grattis, jag tror att den sista biten blir den enklaste.

      Radera