torsdag 12 juni 2014

En födelsedag att minnas

Cyklat 83,8 km och på sadeln i 5 timmar och 55 minuter. Genomsnittlig hastighet 14,1 km/tim
Totalt 1637,5 km

Morgonen och resten av min födelsedag så strålade solen ner. Ett och annat moln svepte förbi men dagen var fin och varm. Jag gick på campingvärdens rekommendation och cyklade direkt mot Junsele i stället för via Ramsele på så sett spar jag en dag. Startade kl 6 och det var en mycket fin väg, först ut via Österås och väster om Ångermanälven sedan över bron vid Eds kyrka. Den var lite dåligt skyltad så jag var först lite tveksam men efter att frågat en ortsbo så tyckte han att jag skulle ta ”turistvägen” närmast älven istället för som campingvärden i Långsele hade sagt att jag skulle direkt upp på R90. Det var ett mycket bra förslag. En synnerligen trevlig väg med storslagna vyer av Ångermanälven med omnejd, det är svåra att fånga på bild. Åke hit och se det i verkligheten det är det värt. Jag följde den vägen fram till den gick upp på R90 vid Norrtanflo. Lite uppför i början där med en stretande motvind gjorde det jobbigt till en början. Hittade ett matställe med camping strax före Näsåker. Det visade sig vara en lite krog med fullständiga rättigheter mitt ute efter vägen, helmysigt. Jag nöjde mig dock med kaffe och en nybredd leverpastejmacka.  Efter det gick det lättare trots motvind, då skogen inte skyddade. Vädret var ju bra och det blev allt mer lättrampat. Kom fram till Junsele vid 12:30 och sökte mig till campingen och presis som jag befarade var receptionen stängd och det hänvisades till ett telefon nummer. Eftersom jag inte har täckning även här så vände jag och sökte någon i den närliggande djurparken. Det låg en liten stuga där och jag tittade in och där satt en dam. Jag förklarade mitt ärende och då visade det sig att numret jag inte kunde ringa bar till just henne. Det ordnade sig alltså. Hyfsad camping lite sliten men helt ok. Det fanns ju internet vilket jag tyckte var toppen. Där fanns en fin liten soffgrupp där jag kunde husera själv. Endast några byggjobbare var de övriga gästerna.
När jag ordnat med betalning osv cyklade jag ner på byn för att äta en födelsedagsmiddag på ställets finaste krog, Corner House. De hade toppen käk och jag smällde i mig en rejäl köttbit och en kladdkaka till efterrätt. Det var mums det för en svulten cyklist. På väggen vid ingången hängde en teckning av Zebulon "Zeb" Macahan (James Arness) min idol. Det är som han jag känner mig nu när jag är på färd genom landet. Inte från öst till väst men från syd till nord ;-).

Avslutade kvällen med att skriva detta.

Under efternatten eller morgonen kan det bli en del regn enlgt prognosen, så jag dröjer mig nog kvar i sovsäcken ett tag innan jag ger mig iväg mot Åsele som är morgonens mål, ca sju mil bort. Förväntar mig att få se en och annan ren om inte samerna redan föst upp dem mot fjällen.
Några reflektioner under dagen.
Det dräller av gamla bilvrak överalt här, har de inge bildemonteringsanläggningar i norr? Benämningen för ort har förändrats under min färd. Från -mölla -hult -sta –by och nu sele.  




Jag har hört talats om att det är brist på kvinnor i norrland men att det var så illa hade jag ingen aning om

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar