torsdag 22 maj 2014

Tre landskap idag

Cyklat 84,3 km på 6 ,16 timmar med en snitthastighet 13,4 km/tim

Jag sov som en stock efter gårdagens långa etapp. Vaknade inte förrän kl 6:30, helt utvilad. Efter frukostbestyren gav jag mig iväg mot Mörrum där jag stämplade min andra stämpel i cykelpasset. Färden dit var rätt jobbig. Det  var väl lite kvar i benen från i går. En bit i början var dock rätt skön. Då följde leden banvallsleden från Bromölla till Näsum ett härligt svagt nedförslut gjorde livet lätt. Sedan blev det rätt backigt fram till Mörrum. Väl där stämplade jag passet och fick ett råd om att fortsätta banvalleden hela vägen fram till Ryd istället för att som Sverigeleden svänger av till höger vid Hovmansbygd. Jag lunchade på restaurangen bredvid Laxens hus en buffé med strömming, sill och pastagratäng med köttfärssås. Härligt, första riktiga maten sedan jag startade i Trelleborg.
Från Mörrum till Ryd gick det uppför hela vägen men med ett jämnt motlut som var rätt behagligt att cykla i. Härligt att se att dagens cykelfantaster tar till vara på det rallarna en gång slet så hårt för att skapa. Norr om Ryd ligger en camping med det passande namnet Norraryds camping, där slog jag läger. Kvällsmat blev en burk Bullens som smakade toppen.
Nu är jag alltå i Smålan och har lagt Skåne och Bekinge bakom mig
Vädret, ja sådär 25 grader och sol. Köpte solskydd idag :-)







2 kommentarer:

  1. Härligt! Kämpa på.. Jag längtar ner till mer somriga trakter..
    Jag möter mer och mer vår ju längre jag cyklar.. Fått mina första myggbett igåt.
    Idag blir det en kortare sträcka för min del..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har fått en riktigt tuff start. Jag hoppas verkligen att du repar dig så du kan fortsätta. Krya åpp dig. När jag tänker på hur du har det känns allt lätt för mig

      Radera