lördag 24 maj 2014

Åska idag

Cyklat 32,0 km under 2 timmar och 9 minuter, snitthastighet 14,7 km/tim. Rätt kuperad terräng.
Totalt 420,7 km

Jag hade tänkt ta min första vilodag idag men platsen där jag låg på var inget bra, då campingen inte var öppen och det saknades toalett och dusch. Skall jag ligga så här skall det vara helt fritt någon stans. Jag cyklade iväg 7:30 och väderprognosen hade meddelat kraftigt regn fram mot 11 tiden. När klockan var 9:30 började det tona upp sig riktigt svarta moln bakom mig. Jag var då i Ramkvilla (söder om Vetlanda) och där fans en camping kombinerat med golfbana. Liten ideell anläggning men mycket fin. Tillgång till kök och ett "allrum" som var tillgängligt för mig att skriva och ladda dator och telefon, toppen. Om jag hade lust så kostade en golfrunda 100 kr specialpris för dem som campade här. Campingkostnaden för ett tält är 75 :-). Billigst hitentills.

Jag hade precis fått upp tältet när det började att regna. Två kraftiga skurar kom och med åska. Kändes skönt då att jag tog beslutet att stanna här. Jag ligger något före min färdplan så det känns helt ok. Det blir som en vilodag trots allt.

Handlade burkskinka och färskpotatis och en folköl. Nu skall det bli fest så här på lördagskvällen.

Vädret var som sagt växlande med sol på morgonen, åska och kraftigt regn på förmiddagen sedan mulet och uppklarnande frampå kvällen.

I trädete mitt framför öppningen på tältet upptäckte jag ett trastpar som häckar.




 
En dröm för en långcyklist men tyvärr så kommer det ett motlut längre fram men det tog jag inte med på bild
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar