söndag 25 maj 2014

Solen skiner och backarna kommer och går

Cyklat 90,2 km under 6 timmar och 21 minuter vikat gav snitthasigheten 14,1 km/tim
Totalt 510,9 km

Vaknade vid sextiden drog mig lite packade ihop och gav mig av vid 7:30. Molnen försvann i samma veva och resten av dagen har solen gassat med stigande temperatur. Färden gick från Ramkvilla mot Korsberga men jag råkade missa en avfart även idag så jag hamnade i Bäckaby innan jag upptäckte misstaget. Det gick dock att ta av där och det blev kanske 2-3 km längre på det viset. Det var rätt kuperat hela dagen idag med knixiga backar både upp och härliga utförslöpor. Fantastisk natur och nu märks det att man är i Småland, sten sten sten. I Korsberga stannade jag till för lunch det blev en underlig kebab som mest liknade strimlad biff, men den gick ner. Sedan vidare mot Virserum en fin liten by med en badplats nära leden men jag hoppade doppet då det blåste rätt in där. Fortsatte sedan över skogen till Mörlunda och strax före ankomsten ditt tappade jag min stora (1,5 l) PET-flaska med vatten och det gick naturligtvis hål i den. När jag kom till Mörlunda frågade jag en dam om det fanns någonstans där jag kunde handla och förklarade att det var PET-flaskan jag var ute efter. Då erbjöd hon mig att få en av hennes hon bodde strax intill där vi möttes och så var den saken fixad. Snälla människor överalt här. Efter Mörlunda bestämde jag att det fick vara nog av cyklandet och hittade en liten äng där jag satt upp tältet i ena hörnan efter skogskanten. Strax efter att tältet var upp hoppade ett rådjur in från skogen bara några meter från mig. Här är så tyst och lugnt. Fåglarna kvittrar och det susar i trädkronorna, härligt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar