tisdag 27 maj 2014

Med släp och slit så kom jag till Linköping

Cyklat 128,1 km under tiden 9 timmar och 46 minuter. Snitt hastighet 13,1 km/tim
Totalt 699

Startade i morse klockan sju med avsikt att cykla till Rimforsa. Färden ditt gick bra om än det var rätt trögt och tråkigt i skogen mellan Djursdal och Horn. I Horn åt jag en välförtjänad skink och ost fralla och med ett mycket gott kaffe där till på Annas  Caffé. Efter det fick jag förnyade krafter och sedan gick vägen i kuperad men trevlig terräng. Det som muntrade upp mig i skogen var att jag passerade gränsen mellan Småland och Östergötland. Jag har alltså nu lagt bakom mig tre landskap, det känns bra.
Väl framme i Rimforsa så talade en sur mekaniker som jag frågade om vart campingen låg att den var nedlagd. Han försökte trycka ner någon fjäder i någon burk och det såg inte ut att gå så bra. Det var nog därför han var lite kort i tonen. Då försökte jag en sväng till Kalvuddens vandrarhem men där var det stängt. Synd bara att STF inte satt upp en skylt om det vid vägen så jag slapp att trampa fram och åter.
Efter det tog jag sikte på något fritidcenter som Linköpings kommun skulle satt upp strax söder om Bestorp. Där skulle finnas stugor, camping och restaurang mm. Men det fanns ingen skylt som visade vägen in dit. Före det slet jag i ca en mil på en grusväg med nylagd makadam. Det var som att ta sig fram genom lervälling och det gick inte fort med min tunga cykel. När jag väl kom ut på asfalt igen löpte det på rätt bra. Vid Linköping konstaterade jag att campingen Glyttinge ligger på andra sidan stan än där jag kom in. Då märkte jag att Linköping är en rätt stor stad. Efter en del frågande så nådde jag till sist fram. Reste tältet snabbt och cyklade iväg och åt en kebabtalirik och handlade lite frukost och godis :-)






2 kommentarer:

  1. Bra kämpat!
    Linköping är inte bara stor, utan otroligt krånglig att hitta med cykel i.
    Har cyklat igenom eländet både till Öland och från Öland två år i rad..

    SvaraRadera
  2. Hej Gunnar,
    Jag skulle ha läst ditt inlägg om Rimforsa bättre då hade jag sluppit samma långa resa som dig.
    Kennet (-:

    SvaraRadera