måndag 26 maj 2014

Till Vimmerby och solen skiner fortfarande

Cyklat 60,0 under 4 timmar och 45 minuter vilket gav en snitthastighet på 13,9 km/tim
Totalt 570,9 km
I samma stund som jag slog upp ögonen så ringde telefonen. Det var Birgitta som sa att översvämningslarmet under diskbänken larmade. Det visade sig dock att det var batteriet som höll på att ta slut. Skönt att slippa oroas för sådant när man är ute så här.
Klockan var redan 7:30 då och jag for upp med ett ryck. Kändes som lite sent så jag snodde på lite. Det var rätt fuktigt där på morgonen så det mesta packades ner blött. Jag var heller inte särskilt hungrig så det fick räcka med en kopp kaffe. Frukosten åt jag efter en timme (se bilden).

Det rullade på fint till Kristdala och en fantastisk liten by med mängder av plockade stenar i högar låg ute i hagarna. Det är lätt att förstå att man inte stod ut med detta och emigrerade till Amerika. Efter Kristdala kom en stor slätt och det var lättrampat. Från Vena till Vimmerby blev det mer kuperat och stretigt. Väl framme åt jag lunch på Stadshotellet efter att jag fått mitt cykelpass stämpalt i turistbyrån.  Kvinnan på turistbyrån rekommenderade en fin camping nere vid sjön Nossen
Efter en härlig dusch och lagt ut diverse på tork i den heta solen slog jag mig till ro för att läsa lite i boken Kaffe med rån, en kul historia.
Vädret har även idag varit soligt och varmt, runt 25 grader.  Prognosen lovar tyvärr svalare väder och regn fram mot fredag.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar