fredag 4 april 2014

Varför skall man cykla till Treriksröset

Varför skall man cykla till Treriksröset och varför skall man starta i Trelleborg? Det finns inget svar på det, i alla fall inte från mig. För mig är det här en idé som grott sedan mina barn var små. Jag ville få dem att följa naturens gång och tog med dem till ett speciellt ställe i skogen där vi studerade vad som hände under årets alla årstider. Där i skogsgläntan föddes min idé att när jag får tid skall jag följa den svenska sommaren från Smygehuk till Treriksröset, samtidigt som jag får se hela detta underbara land i sakta gemak flyta förbi. Jag vill att resan skall få ta den tid det kräver, ingen tidtabell, inget måste vara i mål datum. Bara få följa min egen rytm och vad väder och vind tillåter. Visst jag har gjort en färdplan men det är mer för att se att det är möjligt. Däri finns datum, dagar för vila osv. Följer jag den kommer sommaren att springa ifrån mig. Jag börjar cyklingen den 19 maj, enligt SMHI startar normalt den 20 maj i sydligaste Skåne. Enligt min färdplan så är jag uppe vid Treriksröset den 17 juli och SMHI:s normalsommar är där 1 juli. Jag kommer alltså att komma lite sent, om jag håller färdplanen. Vilket alltså inte är helt säkert. Jag kan kommer före eller efter eller prickar den. I år kan den dessutom avvika från det "normala".

Jag har vandrat Kungsleden, Inca Trail i Peru och 30 mil av El Camino i Spanien. När man vandrar så uppstår (med eller utan medvandare) perioder då man hamnar i en sorts meditativt tillstånd. Det är min förhoppning att jag som nu vara ute i cirka två månader på cykel i sol, regn, blåst med och emot, med uppförslut och nedförsbackar få uppleva mycket av den meditativa varan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar